Sådan får du en nem glutenfri surdej!

Du skal bruge et helt rent glas.

Dag 1
2 dl vand (stuetemperatur, gerne mindst 22 grader)
1 tsk. honning (kan udelades eller erstattes af kefir eller yoghurt)
2 dl rismel eller boghvedemel (eller en blanding af rismel, hirsemel og boghvede)

Bland det, brug gerne fingrene også (rene, men uden brug af sæbe), så der kommer levende bakterier i blandingen.
Læg et låg eller et klæde løst over glasset. Der skal luft til processen, og sæt glasset lunt, måske på køkkenbordet.

Dag 2
Rør 1 spsk. mel og 1 spsk. vand (stuetemperatur) i surdejen med en ren træske. Rør surdejen igennem et par gange i løbet af dagen.

Dag 3
Rør 1 spsk. mel og 1 spsk. vand (stuetemperatur) i surdejen med en ren træske. Rør surdejen igennem et par gange i løbet af dagen. Den skal gerne lugte som frisk yoghurt og boble lystigt. Hvis ikke, så kasser halvdelen af surdejen (brug det evt. som smagsgiver i et gærbrød, pandekagedej mv.) fodr surdejen to gange den dag, og stil den mere lunt.

Dag 4
Bagedag, hvis din surdej bobler lystigt, ellers fortsæt som alle andre dage og vent med at bage med den.
Er den bageklar: Fodr surdejen fra morgenstunden, som alle andre dage. Vent 5-6 timer til den er lystig og peaket, og bag med surdejen.

Pasning:
Surdejen kan stå yderligere et par dage på køkkenbordet, men rør i den hver dag og tilsæt 1 spsk. vand og mel hver dag.
Skal du ikke bruge den straks, så luk med låg og sæt surdejen i køleskabet.
Tag surdejen ud aftenen før du skal bage og fodr den, gerne to gange med 5-6 timers mellemrum, før bagning. Den skal vokse og boble før du bruger den.
Bliver din surdej for sur, lugter af acetone eller eddike, så tag en skefuld af dejen op i et rent glas og start forfra med dette og 2 dl vand og mel, lad det stå til dagen efter. Så har du en ny surdej.

Views: 62