Du kan spise dig rask, eller forbedre din livskvalitet meget, ved at spise den rette kost!

Vi er bio-individuelle, hvert menneske har sin egen sundhedsprofil, og der er ikke en eneste diæt eller kostform, som dur til alle, eller som hjælper alle!

Tæl kalorier, keto, paleo, low-carb, low-fat, glutenfri diæt, vegansk mad, sense mad…
Der er mange forskellige kostretninger!

De fleste seriøse diæter rummer rigtig mange gode elementer, og de kan hver især være løsningen for nogen, men ikke for alle. Der findes ikke en “one size fits all” på kostområdet.

Du skal selv observere, teste, hvad der godt for dig. Måske har du prøvet flere diætmuligheder, og mærket hvad der gav dig et godt velbefindende, måske fra en specifik diæt, eller måske sammensat fra flere forskellige diæter. Stol endelig på dig selv, når du kan mærke at du trives med det.
Der findes dog nogle gode råd, udenfor kostretninger, der kan styrke alle menneskers helbred, og nedbringe behovet for de stimulanser og medicin, der ellers holder mange af os kørende!

Spis gerne mindst 2, og måske endda tre eller fire måltider, om dagen.
Både fysisk aktivitet og hjerneaktivitet kræver kalorier, og mange mennesker spiser for lidt, de holder kroppen i et evigt kalorieunderskud, og det er ikke er sundt. Når kroppen ikke får kalorier nok til det arbejde den skal udføre, så er det din muskelmasse der tæres på. Antallet er fedtceller i kroppen er konstant, de kan vokse eller formindskes i omfang, men de forsvinder ikke fordi du sulter, det gør din muskelmasse til gengæld. Derfor skal du spise nok til din krops behov! (Periodisk kontrolleret faste kan være godt for nogen, men det er en anden sag).

Spis “rigtig mad”, det vil sige mad, som er tilberedt på basis af fødevarer der er autentisk, og ikke raffinerede og tilberedte, så de ikke længere er mad, men blot ligner mad.
Vores krop og fødevareomsætning er stadig baseret på fødevareemner, der er naturligt forekommende, og ikke alt for forarbejdede. Let kogning og stegning er ok, faktisk gør disse processer det lettere at optage rigtigt mange fødevarer, men forskning viser at (dårlig kvalitet) industrielt fremstillet mad skaber sundhedsproblemer. Kroppen kan ikke genkende fødevarer, som er nedbrudt fra sin naturlige form, og sat sammen igen til en form, der er mere langtidsholdbar og dermed mere salgbar, for industrien. Kroppen kan ikke genkende mad, der er stegt, kogt, konserveret helt i smadder. Kroppen kan ikke håndtere store mængder af konserveringsmidler, herunder sukker, og diverse tilsætningsstoffer, som ikke er kendte for kroppen, fordi det ikke er naturlig kost for kroppen.
Konsekvenserne ved indtagelse af disse for kroppen unaturlige stoffer, eller unaturlige mængder af nogle stoffer, er bl.a. opblomstring af dårligt tarmbakterier som kan give: hormonudfordringer, tendes til uhensigtsmæssig inflammation, for nogen overvægt for andre undervægt, diabetes 2, autoimmune sygdomme, gigt, og en så dårligt fungerende krop at cancer kan opblomstre.
Konsekvenserne ved indtagelse af sund mad, mad der er god for DIN krop, er en god fordeøjelse, overvægt af sunde tarmbakterier, fysisk og psykisk velbefindende, og glæde ved livet.

Gode pejlemærker for, at det er den rette kost og den rette mængde af mad du indtager, er:
– du er mæt efter hvert måltid. Ikke tung og dvask, men dejlig mæt, og klar til de udfordringer du skal i gang med!
– du tænker ikke konstant på mad, tænker ikke hele tiden på lige præcis det mad din diæt siger at du ikke må spise
– du har ikke cravings efter ulødige snacks, snacks med meget sukker eller salt. Du kan godt pludseligt være sulten (fordi du har arbejdet meget fysisisk eller intellektuelt), men så er det efter en en bid rigtig mad, et stykke frugt eller lignende
– du har ikke pludselige blodsukkerudsving med kvalme, svimmelhed, hovedpine til følge
– du føler dig rolig det meste af tiden, selv når tingene går stærkt
– du er klar i hovedet det meste af tiden, og har ikke dybe dyk i energi og humør midt på dagen, om eftermiddagen osv.
– du føler dig ikke hele tiden udmattet, men har overskud til at dyrke en vis mængde fysisk bevægelse/motion, til at dyrke dine relationer, lege med dine børn, have sex osv.
– du sover godt om natten, vågner ikke op pga. sult i utide og skal lige ud og nuppe et eller andet for at sove videre
– du er sjældent syg, og når du rammes af sygdom så klarer du sygdommen ok, og bliver ret hurtigt rask

Den for dig rigtige og sunde mad er medicin. Forebyggende og sundhedsboostende medicin!
For når du spiser den for dig rette kost i den nødvendige mængde, så behøver du ikke slik, snacks, al for meget af det forkerte mad, cigaretter, uhensigtsmæssige stimulanser i pilleform eller lignende, alkohol, sovepiller, hovedpinepiller, kosttilskud der lover mirakler, for at få hverdagen, arbejdslivet, familielivet og dine øvrige relationer til at hænge sammen! Det klarer din kost for dig!

Vand, kvalitets te og kaffe, greenies, smoothies, juice (uden sukker), i hensigtsmæssige mængder, grøntsager, frugt, langsomme kulhydrater herunder fuldkorn og fibre, gode proteiner og fedtstoffer, er kostområder, der giver alle mennesker sundhed!
Hvilke fødevarer, indenfor disse kostområder, præcis du kan spise med fornøjelse og uden kropslige irritationer, det er det du selv skal finde ud af – og få det sunde og glædesfyldte liv!

Du kan kontakte mig for individuel kostvejledning, hvor du lærer at finde frem til det, der er den rette kost for dig!

Min kostvejledning er baseret på principper fra de officielle danske kostråd*, ayurveda principper, funktionel medicin og funktionel ernæring.

Se mere om disse principper her:
Officielle kostråd: foedevarestyrelsen.dk
Funktionel ernæring: Mark Hyman/drhyman.com, IIN/Integrativenutrition.com
Funktionel medicin: Institute for functionel medicin/ifm.org, drwaynejonas.com
Ayurveda: nordicayurveda.com, iamsahararose.com, chopra.com m.fl.

* dog med med mere vægt på at spise sunde fedtstoffer

NB: Livets udfordringer, sorg, stress, voldsomme begivenheder, traumer, psykisk sygdom, alvorlig sygdom, alvorlige uheld m.m. kan selvfølgelig bringe os alle ud af den normale spiral, og medføre at der skal mere til for at få livet på rette køl. Men kosten spiller stadig en stor rolle i helbredelsen!

NB: Citatet i overskriften er af Dr. Mark Hyman, en af pionererne indenfor “Funktionel medicin”.